Tuesday, September 23, 2008

BIBIK WINS



Bibik Win with her 3Ks
(3Ks, nanti dah besar, jangan lupa balas jasa bibik okay!)


Went to Jabatan Imegresen Malaysia (JIM) in Putrajaya with husband this morning to have the "check out memo" for bibik done. Bibik will be leaving Malaysia on 12th October 2008, for good.

Setelah 9 tahun bersama, dengan hati yang sangat berat, kami terpaksa melepaskan Bibik kembali kepangkuan keluarganya. Crazy me, i have always pictured her living with us forever as we have regarded her as part of our family. Tapi apakan daya, fakta-nya bukan-lah begitu. Demi memujuk hati, i told myself that this is the best time to let her go;

1) Due to the tight "sponsorship" procedures in Bahrain, and her age (she had just turned 54 last 2 weeks), there is no way we can take her to live with us. Daripada tinggal sendirian di rumah, eloklah dia bersama anak2nya sendiri. Walaupun ramai yang ingin menggunakan khidmatnya, Bibik tetap berkeras untuk tidak menerima mana2 tawaran. Teringat pada awal kedatangan-nya dulu, bibik pernah sebut "saya nak kerja dengan keluarga ni sampai pencen nanti..". Entahlah, suratan atau mungkin juga kebetulan..

2) Bibik dah ber-umur, dah tak larat nak melayan kerenah 3 budak under-age yang tersangatlah demanding-nya. Juga perlu berehat dari buat kerja2 memasak, mengemas, membasuh, menggosok, menyental segala2nya secara solo. Err..okay-lah, i did help her a little on the cooking part. But somehow i know she is happy doing all that for us.

3) No matter how bad we want her to stay, her children -Widodo and Agung need her more. So, i rest my case.


Bibik, kalau Bibik terbaca tulisan ni, saya dan abang ingin mengucapkan;

1) Terima kasih yang tidak terhingga kerana telah menjadi pembantu yang setia kepada kami selama hampir sedekad ini

2) Terima kasih tak terhingga juga kerana telah mengasuh, menjaga, melayan ke-tiga2 anak kami dari sejak mereka kecil lagi dengan penuh sabar dan kasih sayang. Kami boleh tinggalkan rumah dan anak2 dengan tenang-nya bila keluar berkerja. Jasa baik bibik memang tidak terbalas.

3) Selamat menjalani usia emas bibik dengan sebaik-nya. Kami akan sentiasa kenang dan hubungi bibik dari masa ke semasa. Kalau dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki, mudah2an kita akan berjumpa lagi setiap kali kami pulang bercuti.

4) Mohon maaf akan segala kesalahan yang pernah kami lakukan samada secara sedar mahupun tidak. Kami juga manusia biasa yang tidak pernah lari dari melakukan kesilapan. Juga halal-kan segalanya ya bik..

5) Terima kasih untuk resepi2 yang telah dan bakal diperturunkan... sotong goreng tepung, nasi ayam, bergedil, mee kuah dan banyak lagi masakan bibik akan pasti kami rindui... uuwwaaaa!!


Obviously, Bibik Win has won!

No comments: